Schermafbeelding 2018-04-30 om 11.53.40.png

Kermis Septemberfeest Ruurlo 2019 naar Blikmansweide

Acht jaar nadat de Blikmansweide weer in gebruik werd genomen als feestterrein voor het Septemberfeest wordt de kermis in 2019 hieraan toegevoegd. Hiermee wordt gehoor gegeven aan een veel geuite wens van de Ruurlose bevolking en de gemeente Berkelland. Donderdag 22 november jl werden de aanwonenden van de Blikmansweide geïnformeerd over de samenvoeging van de Kermis op het feestterrein de Blikmansweide in Ruurlo.

De voorzitters van Stichting Kermis, Wim Roekevisch en Oranjevereniging Ruurlo, Ineke Nijen Es deelden afgelopen donderdag de plannen met de omwonenden. “Mooi dat de traditie van één gezamenlijk volksfeest in ere wordt hersteld. Wij zijn blij dat we de kermis weer kunnen samenvoegen met de overige festiviteiten en de feestavonden.” Nadat de festiviteiten en de gezamenlijke horeca in 2011 al waren samengevoegd, werd steeds vaker de wens vanuit de bevolking geuit om ook de Kermis naar de Blikmansweide te verplaatsen. “Nadat de gemeente ons eveneens vroeg om alle activiteiten tijdens de dagen te centreren op één locatie, zijn de Horecaondernemers, bestuursleden van de Stichting Kermis en wij met de overige partijen in gesprek gegaan”, aldus Ineke Nijen Es.

De kermis in Ruurlo wordt gezien als een kleinschalige kermis met ongeveer vijftien attracties, waaronder een draaimolen, botsauto’s, Wild Thing, beachjumper en de Royal Banker. Ook staan er spelattracties (grijpkranen, schietsalon, eendenspel, touwtje trekken, en blikgooien) en natuurlijk de oliebollenkraam. In het overleg met de omwonenden is de ontwerp schets van de weide gedeeld en zijn suggesties om overlast te voorkomen met elkaar besproken. De aanwonenden hebben enkele waardevolle suggesties gedaan die mee worden genomen in de plannen en in het overleg met gemeente, politie en controlediensten.

Meikermis Ruurlo stopt

Wim Roekevisch maakte van deze gelegenheid gebruik om eveneens aan te kondigen dat de Meikermis in 2018 voor het laatst is georganiseerd. De afgelopen jaren liep de belangstelling voor de Meikermis terug en werd het steeds moeilijker om de Kermisexploitanten te motiveren om naar Ruurlo te komen. Wim Roekevisch: “met de samenvoeging op de Blikmansweide hebben wij de Kermisexploitanten iets moois te bieden, evenals de bevolking van Ruurlo. Een volksfeest met z’n allen op één van de mooiste locaties van Ruurlo.”